Week 5
Een hele drukke week deze week!
Op dinsdag heb ik uitgecheckt bij de Hotel Owl Tokyo en ben ik naar de Gate Hotel in Ginza, Tokyo gegaan om alvast even mijn spullen achter te laten, maar het bleek dat ik meteen de kamer in kon, dus dat was erg fijn. Na een maand capsulehotels en hostels was het super om in een privékamer te zitten en mijn duolingo met het geluid aan kon doen.
Die avond heb ik James opgehaald van het vliegveld. Ze had eigenlijk die ochtend aan moeten komen maar vanwege een defecte motor is de eerste van de twee vluchten geannuleerd dus moest ze omgeboekt worden. 10 uur later dan gepland was ze er eindelijk. Na heel veel knuffels en kusjes zijn we naar het hotel gegaan en daarna door naar de Sky Room in het Asahigebouw, waar ik al eerder was geweest (met een trein waar we ingeduwd werden).
‘s Avonds net voor sluitingstijd was het echt prachtig om alle lichtjes van Tokyo te zien, en we hebben kaviaarchips besteld die echt super lekker was. Toen die bar dicht ging hebben we Senso-ji (de tempel ernaast) bekeken. Er waren op dat moment filmopnames bezig voor een of ander museum, dus we konden niet overal komen, maar we konden wel van een afstandje naar de dansers kijken die daar bezig waren.
Op woensdag hebben we uitgeslapen en zijn we naar akihabara gegaan voor brunch en winkeltjes.
‘s Avonds hebben we erg lang gedaan over het vinden van een plekje voor avondeten: we wilden eigenlijk een conveyor belt sushirestaurant, maar de twee in de buurt hadden een bizarre rij (bij de 2e kon je zelfs niet meer in de rij gaan staan). Daarna hebben we nog een paar keer op en neer gelopen en uiteindelijk zijn we bij een soort bar bij het station aangekomen, met heel veel lekkere kleinere gerechtjes. Ik heb een strawberry cream soda op: een aardbijenfrisdrank met een bolletje vanilleijs erop, en we hebben pizza besteld die echt een bizar dunne bodem had en superlekker was, en worstjes in de vorm van octopusjes.
Daarna wilden we nog ergens een kopje koffie doen, maar het was al vrij laat. We hebben een koffiebar gevonden, maar die bleek super fancy en duur te zijn (wel heel erg lekker).
Onderweg daarnaartoe bleven we even stilstaan net buiten een groot winkelgebouw. Het was precies 10 uur en toen hoorden we de begintonen van een liedje. De grote klok op het gebouw schoof omhoog en mechanische poppetjes kwamen tevoorschijn om een muziekje te spelen.
Op donderdag zijn we naar Takeshita Doori (de winkelstraat van Harajuku) geweest en hebben we geluncht met een regenboog corndog. De duiven bij onze voeten hebben meegenoten van de kruimeltjes.
Na Harajuku zijn we naar Shibuya gegaan en hebben we even bij de Starbucks bij Shibuya crossing gezeten om onze voeten te laten rusten.
Voor het avondeten zijn we naar het Vampire Café gegaan, toevallig dicht bij ons hotel. Het was een restaurant met weinig licht (Jamie was blind) en tafels in nisjes met gordijnen eromheen, allemaal volledig zwart en rood. Het personeel zag eruit als vampiers en de gerechten waren ook in stijl. James had een Transylvania cocktail en ik een Carmilla mocktail (met een lichtje erin lol), en we hebben onder andere een salamander sacrifice en een super giftige spin op.
‘s Avonds hebben we de metro naar Tokyo Tower gepakt om de mooie verlichting te zien. Tokyo Tower is eigenlijk Eiffeltoren 2.0, maar dan 13 meter hoger en rood-wit geschilderd. Het was het hoogste bouwwerk tot de SkyTree in 2012 werd gebouwd.
Op vrijdag wilden we eigenlijk naar de imperial palace en het park eromheen, maar het bleek dat die dicht gaat tussen 11:15 en 13u. In plaats daarvan zijn we naar een café gegaan om even uit de warmte van de dag te zijn.
Voor lunch hebben we gyuudon met kaas gegeten, waar James erg blij van werd.
Om 15u hebben we de Shinkansen (bullet train) naar Kyoto genomen. Het was helaas niet helder genoeg om mt. Fuji te zien, maar het uitzicht vanuit de trein was wel heel erg mooi.
‘s Avonds na het inchecken (super schattig traditioneel huisje voor ons tweeën) en avondeten (okonomiyaki!!!) zijn we in het donker naar de Yasaka shrine gelopen en het park erachter, waar we binnen 10 minuten een hele mooie vlinder (asian swallowtail, zwart-wit), hagedisje, kat en vuurvliegje hebben gezien.
Zondag zijn we naar Kinkaku-ji en Fushimi Inari geweest.
De engelse naam van Kinkaku-ji is ‘the Golden Pavilion’. Het is een traditioneel Japans huisje op het water waar in de 14e eeuw politieke dingen werden besproken en daarna is het een heiligdom geworden. Op het terrein is Kinkaku-ji zelf, en ook nog andere mooie gebouwtjes, kleine shrines en hele mooie natuur.
Fushimi Inari is de verzameling shrines met de rode poortjes ertussen. Het barst van de toeristen, maar na 2 rijen aan poortjes heeft James me meegenomen van de hoofdroute af naar de bergtop, tussen de bamboe door. Op verschillende plekken op de route stonden stenen shrines die helemaal overwoekerd waren met mos. Op een gegeven moment waren we niet zeker of we op de juiste route waren en kwamen we andere toeristen tegen (2 solo travellers en een duo) die elkaar onderweg hadden ontmoet, dus daar hebben we ons bij aangesloten en dat was super gezellig. Het bleek dat we toch op de juiste route zaten, en we hebben de top bereikt en heel mooi uitzicht gezien. Het werd al donker (het was iets na 19u) toen we boven waren, dus na wat foto's zijn we naar het station gelopen en hebben we een plekje gezocht om te eten.